Ella Looise

Aflevering 5 - Clairy Polak

Website: https://ellalooise.com/

Over:
Ella studeerde af aan de Gerrit Rietveld Academie en richtte zich in eerste instantie op de beeldhouwerij. Maar uiteindelijk besloot ze zich vol op haar échte passie te storten: schilderen. En daarin is Ella niet te stoppen, ze schildert letterlijk dag en nacht. Voor haarzelf, maar ook als docente voor tal van jongeren en volwassenen. Het hele maak- en denkproces maakt haar gelukkig.

Ella schildert niet zomaar mensen in opdracht. Het liefst gaat ze haar eigen gang en kiest ze zelf de mensen en momenten. Toen ze ooit een drumstel wilde aanschaffen, bood ze aan om de verkoper te portretteren in ruil voor het drumstel. Zo geschiedde. En dat is precies waarom Ella schilderen zo fijn vindt.

Stijl: Snelle, grove toets, waardoor portretten een meer geabstraheerde vorm krijgen.

Manier van werken:
Ella werkt met olieverf op doek. Ze maakt haar olieverf zelf en is dol op grote kwasten en grove streken. Ze bestudeert de werkwijze van de Oude Meesters, zoals Rembrandt en Velazpuéz nauwkeurig en schildert zelf ook het liefst op die manier. Met een uitgebreid stappenproces met veel lagen, schetsen, ‘doodverven’, kleuren en glaceren.


Esther Eggink

Aflevering 5 - Clairy Polak

Website: https://www.esthereggink.nl/

Over:
Esther studeerde aan de Kunstacademie in Arnhem en maakt sindsdien portretten. Na de kunstacademie volgde ze een restauratiestudie in Amsterdam. Ze ging aan het werk op verschillende restauratie-afdelingen van musea en had een eigen glas en keramiek restauratie-atelier aan huis. Maar toen ze iemand hielp bij het geven van schilderlessen, begon het bij haarzelf ook weer te kriebelen. Ze ging studeren aan de portretschool in Amsterdam en heeft inmiddels een eigen atelier. Daarnaast geeft ze teken- en schilderlessen aan volwassenen en kinderen in Joure.

Stijl: Impressionistisch.

Manier van werken:
Esther werkt met olieverf, alla prima. Daardoor kan ze snel werken. Ze houdt van krachtige, tekenachtige lijnen en is continu op zoek naar de juiste balans tussen net niet helemaal af en perfectie. Voor Esther hoeft niet alles helemaal worden uitgewerkt te worden. Er kan best wat plaatsvinden in de verbeelding van de kijker. Het verhaal van de geportretteerde vindt ze het meest belangrijk en is voor haar vaak het uitgangspunt om iemand te schilderen. Esther laat zich in haar werk beïnvloeden door boeken, films, toneelstukken, muziek en verhalen.


Michelle Faaij

Aflevering 5 - Clairy Polak

Website: https://michellefaaij.nl/ 

Over:
Michelle is geboren in Australië, in Adelaide, maar opgegroeid in Nederland. Als kind al vond ze tekenen en schilderen ontzettend leuk. Rond haar achttiende werd dit steeds serieuzer en volgde ze allerlei cursussen. Toen ze echter op haar 21e moeder werd, kon ze niet rondkomen van haar schildersbestaan en besloot ze een kinderkapsalon te openen. Nadat haar kinderen het huis uit waren (inmiddels is ze zelfs oma), besloot ze zich weer volledig op het schilderen te storten, mede aangemoedigd door haar man. Ze volgde een vijfjarige opleiding aan de Kunstacademie van Maasmechelen en wordt sindsdien volledig door het schilderen in beslag genomen. Momenteel exposeert Michelle in het Museum van Valkenburg, met allerlei portretten en menselijke figuren. In 2019 was één van haar portretten genomineerd voor de Nationale Portretprijs.

Stijl: Combinatie van getekende snelle lijnen met geschilderde vlakken in olieverf

Manier van werken:
Michelle werkt met name met olieverf op papier of doek. Ze schildert het liefst portretten en menselijke figuren. Ze kiest er altijd voor om geen lach te schilderen bij iemand, dat vindt ze namelijk een beetje ’kitscherig’. Ze portretteert meestal - en het liefst - naar levend model. Bij het portretteren kijkt ze altijd kort naar het model en begint dan al snel met waterverf en een bamboe rietpen te ‘krabbelen’. Uiteindelijk gaat ze met olieverf de diepte in. Eenmaal verder aan de slag in haar atelier, zet ze het liefst muziek aan en zingt ze mee, terwijl de kwast over het doek glijdt.


Arne Hiddingh

Aflevering 4 - Gerard Cox

Website: www.arne-hiddingh.com 

Over:
Arne tekent en schildert al zijn hele leven, maar een kunstopleiding heeft hij nooit gevolgd. Sterker nog, hij werd ooit afgewezen bij de Kunstacademie, omdat zijn portfolio te eenzijdig was met enkel fotorealistische portretten. Zijn oom was een fervent schilder, die hem de kneepjes van het vak heeft geleerd. Arne schildert het liefst mannen, want die hebben naar zijn idee meer gezichtsuitdrukking. 

Als kind keek Arne erg op tegen beroemde voetballers. Hij wilde contact met ze leggen en besloot dat doen via het schilderen. Hij mocht al werken overhandigen aan beroemde personen zoals Clarence Seedorf, Marco van Basten, Monic Hendrickx en Janet Jackson. Zijn grote droom? Beyoncé schilderen en het portret overhandigen aan Jay-Z. 

Arne werkt in de zorg in een tehuis voor gehandicapte mensen. In zijn vrije tijd staat hij het liefst met de kwast in zijn hand. 

Stijl: Fotorealistisch.

Manier van werken:
Arne gebruikt foto’s van bekende personen als basis. De ene keer maakt hij een schets, de andere keer begint hij eerst met de achtergrond. Hij werkt graag met acrylverf en plaatst het doek plat op tafel in plaats van op een schildersezel. Voor de laatste details in het gezicht gebruikt hij een marker waar acrylverf in zit. Op die manier kan hij de extra fijne lijnen goed neerzetten. 


Lucia Knops

Aflevering 4 - Gerard Cox

Website: www.luciaknops.nl 

Over:
Lucia is, zoals ze zelf zegt, “geobsedeerd door gezichten”. Ze rondde de Kunstacademie in België af en is nu zo’n 8 jaar werkzaam als schilderes. Ze heeft een uitgebreide masterclass in Rome gevolgd om zich verder te ontwikkelen. Portretten schilderen vindt ze het mooiste dat er is. Ze wil de emotie pakken en vastleggen. De ogen en de mimiek. Hoewel ze het liefst alleen het gezicht schildert, probeert ze op dit moment steeds vaker om meer van de geportretteerde erbij te pakken, zoals het lichaam of objecten.

Stijl: Impressionistisch.

Manier van werken:
Lucia werkt met olieverf op doek. Ze maakt een foto van de geportretteerde en gaat met de persoon in gesprek om zich in hem of haar te verdiepen. Ze maakt eerst een onderschildering, werkt daarna nat-in-nat en start daarna met de finesse. Lucia werkt het liefst met heldere kleuren in haar portretten. 


Tjeerd Zwinkels

Aflevering 4 - Gerard Cox

Website: https://tjeerdzwinkels.nl/ 

Over:
Tjeerd tekent en schildert al van jongs af aan. Hij heeft een studie Reclame- en Presentatietechnieken gevolgd aan het St. Lucas in Boxtel. Nadat hij deze studie had afgerond, keerde hij beeldende kunst een tijdje de rug toe. Zijn andere passie: muziek, kreeg voorrang. In 2002 begon hij zijn eigen bedrijf in geluidstechniek en (tour)management, voor nationale en internationale acts. Hij is daarnaast altijd blijven schilderen en heeft uiteindelijk besloten de 2 passies te combineren. Zijn enorme liefde voor muziek komt terug in zijn werk. Daar laat hij zich helemaal door inspireren. Tjeerd maakt zowel realistische als abstracte schilderijen.

Stijl: Realistisch met een twist

Manier van werken:
Tjeerd werkt met olieverf en bouwt zijn werk op uit verschillende lagen. In zijn vrije werk wil hij het liefst spelen met de verschillende vormen van het gezicht. Zijn portretten zijn realistisch, maar altijd met een twist.


Adriaan de Wolf

Aflevering 3 - Janny van der Heijden

Website: https://www.adriaandewolf.com/

Over:
Adriaan tekent al zijn hele leven, maar pas 6 of 7 jaar geleden heeft hij ontdekt dat hij hier ook zijn beroep van kan maken. Hij volgde verschillende studies, maar maakte ze niet af. Uiteindelijk kwam hij terecht op de Rietveld Academie. Daar kwam hij voor het eerst echt in aanraking met de ambacht schilderen. Op de Rietveld Academie wordt vooral conceptueel gewerkt. Adriaan kwam er echter achter dat hij de ambacht van het fijne werken wilde leren en perfectioneren. Hij maakte de overstap naar de Klassieke Academie in Groningen, waar hij de klassieke schildertechnieken heeft geleerd. Adriaan is in de zomer van 2020 afgestudeerd.

Adriaan hoopt dat zijn werk ooit in een museum komt te hangen. En tot die tijd blijft hij hard werken aan zijn techniek, om een nóg betere portretschilder te worden.

Stijl: Tussen impressionisme en realisme in

Manier van werken:
Adriaan werkt met olieverf en bouwt zijn schilderijen op uit meerdere lagen. Hij werkt veel met licht/donker en schaduwen om uiteindelijk bij de laatste lagen het werk levendig te zien worden. Zodra de twinkel in de ogen komt, is Adriaan tevreden.
Soms probeert hij in zijn werk te onderzoeken waar het ‘schuurt’. Dat kan met meerdere dingen te maken hebben: het gebruik van de verf, maar ook met de wijze waarop de geportretteerde kijkt. Adriaan vindt het fascinerend om de mens vast te leggen en de schoonheid van de mens te laten zien in een portret. Het liefst werkt Adriaan naar levend model, maar met foto’s kan hij ook goed uit de voeten.


Coby Schot

Aflevering 3 - Janny van der Heijden

Website: www.cobyschot-art.nl

Over:
Coby is opgeleid tot vormgever en werkte jarenlang als styliste en art director in de televisiewereld. Een aantal jaren geleden heeft Coby een auto-ongeluk gehad, waarbij ze een whiplash heeft opgelopen. Ze moest stoppen met haar werk en besloot te gaan doen wat ze het allerliefste doet: schilderen. Vanaf dat moment is ze iedere dag achter haar ezel te vinden.

Stijl: Figuratief modern.

Manier van werken:
Coby werkt meestal met acrylverf. Ze werkt met veel lagen, waardoor de onderliggende lagen wegvagen. Door nieuwe lagen toe te voegen, ontstaat er steeds iets nieuws. In haar portretten laat Coby graag kracht en kwetsbaarheid zien. “Die combinatie maakt voor mij een portret interessant en boeiend, de geportretteerden hebben altijd iets onafhankelijks in zich”. Vooral de mond en ogen zijn daarbij belangrijk. Coby werkt heel erg op basis van haar gevoel. Een werk is klaar als het wat met haar doet. Coby: “Het moet een zekere mate van vrijheid uitstralen, waarbij imperfectie er mag zijn”.


Martin Koole

Aflevering 3 - Janny van der Heijden

Website: www.martinkoole.nl

Over:
Martin volgde een opleiding tot Docent Beeldende Vakken in Delft en Amsterdam. Tot 2003 gaf hij les, maar besteedde hij ook veel tijd in zijn schildersatelier en meubel- en decoratiewerkplaats. Sinds 2003 werkt hij volledig als kunstenaar.

Stijl: Impressionistisch met een mysterieus laagje. Naast een gelijkend portret, speelt de sfeer een belangrijke rol.

Manier van werken:
Martin werkt niet volgens de klassiek realistische normen, maar juist snel en met een zekere bravoure. Hij begint met het maken van potloodschetsen van de geportretteerde. Dit doet hij, om te begrijpen hoe de vormen en verhoudingen van zijn model zijn. Vanuit de schets gaat hij over op acrylverf en doek. Martin werkt beweeglijk en met een losse toets. Zijn schilderijen worden vaak getypeerd als diffuus en zacht, maar tegelijkertijd ook als krachtig en vlot. Martin vindt het belangrijk dat je verf ook echt verf laat zijn. “Je ziet dat het materie blijft”, aldus Martin.


Candace Charlton

Aflevering 2 - Adriaan van Dis

Website: http://www.candacecharlton.com/

Over:
Candace is geboren in Zuid-Afrika en ging naar de Johannesburg School of Art, Ballet, Drama en Music. Ze vervolgde haar studie aan de Rhodes University in Grahamstown en studeerde af in Fine Arts, gespecialiseerd in beeldhouwen en kunstgeschiedenis. Ze exposeerde in Port Elizabeth, bij de Eastern Province Society of Fine Art. Daar won ze de Eisteddfod Floating Trophy, voor het beste werk in de categorie portret tekenen.

Candace is gefascineerd door de mens en heeft zich daarom de afgelopen 30 jaar toegespitst op het portretschilderen. Sinds 2000 woont en werkt Ze in Nederland en Italië. Sinds 2015 geeft ze les op de Kunstacademie Friesland.

Stijl: Naturalisme.

Manier van werken:
Candace werkt met olieverf, waardoor haar werken uit verschillende lagen zijn opgebouwd. De menselijke vorm is het belangrijkste onderwerp in haar werk. Ze streeft ernaar het mysterie en de diepte van de menselijke psyche te ontrafelen in haar intensief bestudeerde portretten en figuratieve composities. Haar liefde voor het verbeelden van een gevoel en sfeer is belangrijk in haar werk.


Erna van Lith

Aflevering 2 - Adriaan van Dis

Website: www.ernavanlith.nl

Over:
Erna is van jongs af aan al bezig met het tekenen van mensen, daarom was het voor haar een logische keuze om kunstgeschiedenis te studeren. Hier leerde ze om goed te kijken. Klinkt logisch, maar het is volgens Erna misschien wel de belangrijkste vaardigheid voor een kunstenaar. Erna is dol op een uitdaging, daarom volgt ze allerlei workshops in binnen- en buitenland om zich verder te ontwikkelen. In februari 2020 volgde ze een cursus portretteren in New York.

Naast haar werk als kunstenaar, werkt Erna 3 dagen in de week in de verkoop binnendienst. De afwisseling vindt ze fijn, zodat ze elke keer in volle focus haar atelier binnenstapt.

Erna was in 2019 Finalist bij de Nederlandse Portretprijs met haar portret van Henk. “Hij ging wat nonchalant zitten, zakte een beetje onderuit en bleef me recht aankijken. Ik was meteen getroffen door het spel van licht en schaduw in zijn gezicht”, aldus Erna.

Stijl: Impressionisme.

Manier van werken:
Erna maakt portretten van olieverf op doek met stevige penseelstreken. Ze is gefascineerd door mensen en wil ze portretteren zoals ze zijn. Niet fotografisch, maar met een ferme, losse toets. Ze schildert ze het liefst naar model. Ze wil iemand kunnen aankijken, horen praten en vertellen, zien lachen en reageren. Zo vormt er zich een beeld in haar hoofd en kan ze karakter en diepte in een gezicht leggen.


Ruben Postema

Aflevering 2 - Adriaan van Dis

Website: www.instagram.com/dimitri.ruben/?hl=nl

Over:
Het was de droom van Ruben om striptekenaar te worden. Om aan zijn techniek te werken, ging hij naar de Klassieke Academie. “Puur om met tekenen bezig te zijn. Ik vind het interessant om naar waarneming te werken. Dat leer je niet meer op de andere kunstacademies.” Hij heeft op die academie een vijfjarige studie doorlopen en is in 2018 afgestudeerd. De eerste 3 jaar stonden in het teken van schildertechnieken en de laatste 2 jaar waren de masterfase, waarin de zoektocht naar zijn eigen stijl verder ging.

Ruben creëert, naar eigen zeggen, graag de suggestie van een verhaal, dat de kijker zelf mag invullen. Wat heeft zich daar afgespeeld of wat staat er te gebeuren? “In mijn keuze voor composities, laat ik mij inspireren door films. Door sterke licht-donker contrasten te gebruiken en vreemde hoeken te kiezen, schep ik de suggestie van dramatische, filmische momenten.” Ruben is kunstenaar, maar voor het genereren van inkomsten is hij ook nog afhankelijk van zijn werk in een winkel voor schilderbenodigdheden.

Stijl: Klassiek realistisch, met een verhaal

Manier van werken:
Ruben is een klassiek realistische schilder, die altijd probeert de toeschouwer te prikkelen door een verhaal over te brengen. Er moet levendigheid in zijn werk zitten en een werk moet niet te geposeerd zijn. Ruben vindt de mens interessant, net als het weergeven van de plasticiteit, door te werken met licht en donker. Hij werkt veel naar levend model en vindt het fijn als het model een karakteristiek gezicht heeft met veel vormen erin. Ruben werkt met olieverf, alla prima.


Ingeborg Herckenrath

Aflevering 1 - Eva Jinek

Website: https://www.ingeborgherckenrath.com

Over:
Ingeborg is een eigentijdse kunstenares met een grafische achtergrond. Ze heeft een grote passie voor kleur, design en artistieke ontwerpen. Ze wordt geïnspireerd door reizen, mensen, natuur en andere culturen. Ingeborg schildert het liefst (jonge) vrouwen, maar maakt naast portretten ook graag abstracte werken.

Het prestigieuze Saatchi-Art (USA) heeft Ingeborg gefeatured als “Artist To Watch” en haar werk op de voorpagina geplaatst. Ze wordt succesvol vertegenwoordigd door galeries in binnen- en buitenland. Haar schilderijen zijn in bezit van verzamelaars in o.a. USA, Australia, Frankrijk, Noorwegen, UK, Italië, België en Nederland.

Stijl: Mixed media.

Manier van werken:
Ingeborg gebruikt met name acryl voor haar portretten. Voordat de verf op het doek gaat, maakt ze een ondergrond van zand of houtsnippers voor extra reliëf in het portret. Ze gebruikt veel kleur en haar portretten zijn vaak deels abstract. Ze verwijdert herkenbare lijnen, zodat er alleen kleuren en vormen overblijven. Ingeborg zoekt naar positieve emotie en energie die haar raakt. Ze maakt het liefst grote portretten van 2 bij 2 meter. “Dit zorgt voor een sterke zeggingskracht in de ruimtes waar ze hangen.” Ingeborg gaat altijd intuïtief te werk en experimenteert graag, het gebeurt allemaal spontaan, “maar altijd in harmonie met wat het moet uitstralen”.
 


Mirelle Vegers

Aflevering 1 - Eva Jinek

Website: www.paardenportrettenmetkarakter.nl

Over:
Mirelle is een creatieve geest en studeerde af als grafisch ontwerper. Ze is gespecialiseerd in paardenkunst. “Ik ben in staat om op een bepaalde manier contact te maken met het bewustzijn van het dier dat ik schilder. Zo probeer ik contact te leggen met de ziel en de ware essentie daarvan op het doek vast te leggen, zodat je het onderwerp écht ervaart.” Het portretteren van mensen geeft Mirelle een ander gevoel. Het is spannender, omdat ze daadwerkelijk op zoek moet gaan naar het karakter. Op basis van een gesprek en kennismaking wil ze contact leggen met dat wat er áchter de ogen ligt. Die zoektocht vindt ze uitdagender en erg leuk om te doen.

Haar specialisatie in paardenkunst is niet onopgemerkt gebleven. In 2014 werd ze benaderd door het Cavalerie Ere Escorte om een portret te schilderen van Koning Willem-Alexander. Voor deze opdracht mocht ze een bezoek brengen aan de Koninklijke Stallen waar hij, samen met paard Oscar, voor haar poseerde.

Stijl: Klassiek, figuratief met een impressionistische toets.

Manier van werken:
Mirelle is een snelle werker en schildert graag volgens de technieken van de Oude Meesters uit de 17e eeuw. Haar voorkeur gaat uit naar Rembrandt die op latere leeftijd een lossere toets gebruikte. Ze schildert de ogen nauwkeurig, maar vindt het mooi als de rest iets grover is. Het gaat bij Mirelle om de impressie. Het werk moet karakter en persoonlijkheid uitstralen, zodat je contact maakt met dat wat er achter de ogen ligt.


Rosa Boomsma

Aflevering 1 - Eva Jinek

Website: http://www.rosaboomsma.com/

Over:
Na haar studie Economie is Rosa, naast haar baan, lessen gaan volgen in het atelier van kunstenaar Solko Schalm. Vanaf dat moment heeft haar interesse voor beeldende kunst een vlucht genomen en is ze de driejarige Stadsacademie in Den Haag gaan volgen, waar ze onder andere les kreeg van Vittorio Roerade en Francien Krieg. Na afronding in 2014, heeft ze samen met vijf andere kunstenaars bijgedragen aan de ontwikkeling van kunstenaarscollectief en atelier Art Resort Studios. Hier werd ze begeleid en gecoacht door Mark van Overeem (A wish in return; GEM in 2015). Sinds 2015 volgt ze haar eigen weg en werkt ze vanuit haar atelier aan huis. Dat werd beloond met een prijs, namelijk: Schilderij van het Jaar. In 2019 kreeg Rosa een eervolle vermelding van De Nederlandse Portretprijs.

Stijl: Illusie van realisme / magisch realisme

Manier van werken:
De manier waarop de schilderijen van Rosa tot stand komen is aanvankelijk een ongestructureerd gedachteproces, waarbij beelden zich ogenschijnlijk uit het niets aandienen en weer verdwijnen. Hierbij is niet een thema of een concept leidend, maar een intuïtief selectieproces. Daarbij worden sfeer, spanning en compositie zorgvuldig afgewogen. Door technieken van de oude meesters te gebruiken, maar moderne en sobere composities te creëren, ontstaat er eigenzinnig werk dat speelt
met conventies. Een vorm die doet denken aan de magisch realisten.